Wat vliegt de tijd, Laos + Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Elvira Hertog - WaarBenJij.nu Wat vliegt de tijd, Laos + Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Elvira Hertog - WaarBenJij.nu

Wat vliegt de tijd, Laos + Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Elvira

21 Augustus 2018 | Vietnam, Hanoi

Wat gaat de tijd toch snel. Het ene moment zit je nog in het midden van je reis en het volgende moment is het reizen alweer bijna voorbij. Er is ondertussen ontzettend veel gebeurt waardoor ik ook niet echt aan schrijven toe ben gekomen. Na wat aandringen van mijn ouders is hier dan echt mijn volgende stukje. De laatste keer dat ik schreef was ik nog in Luang Prabang in Laos. Hier ben ik toen naar het ritueel van de monniken geweest wat een grote teleurstelling was. Het ritueel is uitgegroeid tot een toeristische attractie voor vooral Aziatische toeristen met veel herrie en weinig respect. Hier zat ik in de vroege ochtend niet echt op te wachten. Verder heb ik deze dag nog met het Duitse meisje doorgebracht en hebben we vooral lekker rustig aangedaan en een beetje rondgelopen. De dag daarna heb ik in de ochtend nog even de heuvel in de stad beklommen en ben ik naar een museum geweest over de vele nog niet ontplofte bommen geweest. Ik kwam erachter dat Laos het meest gebombardeerde land is ter wereld. Dit komt doordat de Ho Chi Minh trail door Laos liep en dit dus tijdens de Vietnam oorlog ontzettend veel gebombardeerd is. Vervolgens ging ik naar een plein en naar een restaurantje om wat te drinken. In het restaurantje kwam ik twee Amerikanen tegen die ook in het museum waren. Hier kwam een interessant gesprek opgang over wat ze in school geleerd hadden over de Vietnam oorlog en wat ze daar nu over denken. Daarna gingen we in een super leuk lokaal tentje eten waar we zoals het hoort al het eten met elkaar gedeeld hebben. Het was tijd om te gaan want mijn bus naar Vang Vieng zou over een half uurtje vertrekken. Mijn Nederlandse ik zat keurig op tijd klaar voor de bus en werd na een kwartier wachten alweer een beetje zenuwachtig. Natuurlijk wist ik ondertussen wel dat de kans groot was dat de bus te laat zou zijn dus bleef ik rustig wachten. Na driekwartier vond ik het toch maar tijd om even te vragen waar de bus bleef. Na even bellen werd mij verteld dat ze onderweg waren maar dat ze dit altijd zeggen dus dat ze geen idee hadden hoe laat de bus daadwerkelijk zou komen. Ik besloot maar weer te gaan zitten en een iets comfortabelere houding aan te nemen. Uiteindelijk kwam de bus 2 uur te laat dan toch opdagen en kon de reis naar Vang Vieng beginnen. Na een nogal bobbelige rit met sommige wegen die niet echt wegen waren kwam ik aan in Vang Vieng. Ik had van andere mensen in Luang Prabang veel horror verhalen gehoord over bedwantsen in Vang Vieng. Aangekomen in Vang Vieng zag ik inderdaad de typische bloedvlekken op mijn bed zitten maar kon geen bedwants vinden. Een paar uur later toen ik wilde gaan slapen vond ik er toch een op mijn bed en vluchtte ik naar een hotel. In een hotel is de kans op bedwantsen namelijk aanzienlijk kleiner dan in een hostel. Zelf was ik enigszins geschrokken van de prijs van het hotel maar na een belletje met papa realiseerde ik mij dat deze prijs eigenlijk nog steeds super weinig was. De volgende dag besloot ik een fiets te huren en van de natuur te genieten. Ik had op internet een wandeltocht gevonden waar ik heen kon fietsen. Eenmaal aangekomen ging ik te voet verder naar de top van een berg. Het was een pittige hike met veel beestjes en jungle geluiden maar het uitzicht was adembenemend mooi. Ondanks dat het een zonnige dag leek begon het terwijl ik op de top was ineens super hard te regenen en besloot ik maar terug te gaan. Uiteindelijk heb ik langer over de terugweg gedaan dan over de heenweg omdat het zo glad was. Na een stukje fietsen kwam ik een nogal afgelegen grot tegen waar een lokale man zat die vroeg of ik even wilde kijken. Na hem wat geld gegeven te hebben en een zaklamp te leen had gekregen gingen we de grot in. Het was duidelijk geen toeristische grot maar dat maakte het juist zo fascinerend. Op een gegeven moment kwamen we bij een heel smal stuk aan waar we moesten tijgeren en ik mijn tas aan de man gaf nadat hij zei: 'you big, I small'. Na deze super gave ervaring ging heb ik lekker gegeten en ben ik met een ommetje naar het hotel gefietst. De volgende dag stond een kajak tour op het programma waarbij we wat kleine dorpjes en grotten bezochten. Ik was met twee Amerikanen die ondertussen alweer een tijdje in Israël woonde. Dit maakte de tour nog extra leuk aangezien ze leuke verhalen en veel ervaringen hadden. Daarnaast heb ik ontzettend genoten van de prachtige natuur in Vang Vieng. Na mijn derde nacht in het luxe hotel was ik ook wel weer toe aan de gezelligheid van een hostel. In de ochtend vertrok in naar Vientiane. In de bus was ik via een app een beetje Koreaans aan het leren waarna een leuk gesprek met de twee Koreanen die achter mij zaten volgde. Dit was echt een perfecte match aangezien zij Engels wilde oefenen en ik mijn eerste woordjes Koreaans wilde oefenen. Die avond ging ik met hun uiteten en naar een bar. Dit was zo gezellig dat ik de dag daarna ook nog de hele dag met hun optrok. In een tempel wilde een mevrouw graag dat ik met haar baby op de foto ging wat tot een hele fotoshoot zorgde wat de twee Koreanen erg grappig vonden. De twee waren erg grappig en ik kon veel met en om ze lachen. Het feit dat ze me nauwelijks iets lieten betalen omdat ik nog student ben en zij al werkte zorgde er wel voor dat ik nogal wat Kip (geld van Laos) overhad aan het einde van mijn trip in Laos. Wat is Laos een mooi en ongerept land! Ben erg blij dat ik ervoor gekozen heb hier ook heen te gaan. Vanuit Vientiane vloog ik met een klein propeller vliegtuig naar Ho Chi Minh City. Ik kwam in het begin van de ochtend aan en besloot meteen die dag naar het oorlogsmuseum te gaan. Het museum is super indrukwekkend en erg bijzonder. Hier had ik mijn tijd zeker voor nodig en probeerde ik ondanks de drukte alles te lezen. In Ho Chi Minh had ik echt een super leuk hostel en ging ik in de avond uit. Er is een backpackers straat met veel leuke kroegen waar ik me zeer goed vermaakt heb. Na een enigszins korte nacht ben ik met een ander Duits meisje de stad in gegaan en hebben we eigenlijk heel de stad gezien. We zijn ook naar de Skybar gegaan waar we een ontzettend mooi uitzicht hadden. Aan het einde van de dag wilde we nog naar de markt van ChinaTown gaan maar eenmaal daar aangekomen bleek het al afgelopen te zijn. We liepen nog wat rond totdat een lokale vrouw die een beetje Engels sprak tegen ons zei dat het buiten de tijden van de markt redelijk gevaarlijk was daar. Na dit gehoord te hebben besloten we terug de stad in te gaan. Na een vermoeiende maar super dag ben ik die avond vroeg gaan slapen. De dag daarna ging ik naar de Cu Chi tunnels waar naar mijn mening te weinig respect wordt getoond. Ik vond het zelf erg indrukwekkend maar had er een beetje moeite mee dat er vanuit veel andere toeristen lacherig over gedaan werd. Aan het begin van de avond was het alweer tijd om naar Da Lat te gaan. Hier ben ik met de lokale bus naar de Elephant Waterfall geweest. De waterval was leuk maar ik vond de lokale bus eigenlijk nog een betere ervaring dan de waterval zelf. Ik heb mijn ogen uitgekeken in de bus (natuurlijk ook wel genoten van uit landschap waar de bus doorheen ging). De volgende dag besloot ik te gaan canyoningen. Wat een top ervaring was dit zeg!! Doordat ik een iets duurde tour had kon ik alles meerdere keren doen en waren we maar met een groepje van 3 mensen. In het begin vond ik het wel spannend maar toen ik er eenmaal was was het alleen maar leuk. De tour bestond uit abseilen, klifspringen en natuurlijke waterslides. Er waren veel verschillende onderdelen en de leukste dingen konden we een paar keer doen. In de avond vertrok ik met de nachtbus naar Hoi An. Ik kwam om 06:00 aan en boekte maar meteen een tour om 08:00 naar de marble mountain. De marble mountain was erg leuk en heb hier veel geleerd over de pagoda en tempel. Na deze tour ging ik naar een tailor toe en ontwierp ik met hun hulp een nieuwe gala jurk, jurkje en jumpsuit. Dit was echt super leuk en ik kon niet wachten om het resultaat te zien. Daarna verkende ik Hoi An nog een beetje. Om 15:00 was er vanuit het hostel een fietstour die ik ook besloot om te doen. Het was een leuke tour waarbij we echt naar de wat meer afgelegen delen gingen. We maakte onze eigen noedels en leerde nog meer over de tempel in Vietnam. De fietsen konden we nog de hele avond gebruiken. Ik ging met een Nederlands meisje nog een stuk fietsen waarbij we hele leuke dingen tegenkwamen. Zo kwamen we een heel fancy Aziatisch feestje, een erg mooie begraafplaats en een zelf gemaakte sportschool tegen. Die avond ben ik nog op stap geweest met haar en twee Canadese meiden. De volgende ochtend kwam ik tijdens het ontbijt een van de twee Amerikanen tegen die ik in Luang Prabang had ontmoet. Wat een toeval! Die dag bekeek ik samen met haar Hoi An en ging ik naar de tailor. Mijn jumpsuit was nog niet helemaal goed maar wat zijn mijn kleren mooi geworden! In de namiddag ging ik nog met haar naar het strand en hebben we heerlijk in de zee gezwommen en aan het strand gegeten. Die avond ging ik lekker op tijd naar bed. De volgende ochtend kon ik mijn kleren ophalen en ging ik achterop de brommer naar Hue toe. Dit was een super mooie tocht met een leuke gids. We reden over een prachtige bergpas en stopte op verschillende plaatsen. Aan de andere kant van de berg stopte we nog bij de Elephant Spring waar ik nog even de tijd had om te zwemmen. De laatste stop was bij een klein vissersdorpje waar mijn gids een krab kocht. Hij vertelde dat hij dit eens in de paar maanden deed om aan zijn familie te geven. Hij wilde het wel vaker doen maar het bleek super duur te zijn. Dit was ook wel te merken aan de mensen in het vissersdorpje aangezien iedereen meteen naar buiten kwam en de krab wilde bekijken. Na nog wat gedronken te hebben reden we verder naar Hue. De volgende dag ben ik in Hue naar the Imperial City geweest. Het heeft een erg interessante geschiedenis maar het was die dag erg warm waardoor ik er niet super lang ben gebleven. Verder is Hue niet zo bijzonder en nam ik die avond de bus naar Phong Nha. Hier kwam ik laat in de avond aan en werd ik warm ontvangen door de mensen van de Homestay waar ik verbleef. Door een foutje kreeg ik een prive kamer met een tweepersoonsbed. Hier heb ik natuurlijk erg van genoten. In Phong Nha national park zijn ontzettend veel grotten die nog niet zo lang geleden ontdekt zijn. Ik ben in de ochtend eerst naar een hele grote grot geweest. Toen ik in de grot kwam vond ik deze al ontzettend groot maar het bleek nog veel verder door te lopen. Uiteindelijk heb ik ongeveer anderhalf a twee uur in de grot doorgebracht. Ik probeerde me een voorstelling te maken hoe het zou zijn om zoiets te ontdekken zonder alle lichtjes en goede paden. Echt wel heel bijzonder om zo'n enorme grot te zien. Later op de dag heb ik nog twee andere wat kleiner grotten bezocht. Het leuke hiervan was dat je er alleen per boot kon komen en dat je in de eerste grot ook echt een stuk kon varen. De tweede grot was vooral fascinerend doordat deze niet in de tours zat en er dus nauwelijks andere toeristen waren. Na een super dag vertrok ik met de sleeper bus naar Hanoi. Hier heb ik de dag wat rondgelopen en gepland wat ik de dagen daarna ging doen. Daarnaast heb ik een fietstour gedaan door Hanoi heen. Dit was echt super leuk omdat we op plekken kwamen die je anders nooit zou zien. We zijn op veel afgelegen plekken geweest en zelfs op een eiland waar de mensen illegaal leven maar dit hun enige uitweg was. Dit was erg indrukwekkend en de gids wist ons super veel te vertellen. Daarnaast zijn we nog naar een tempel geweest, een kerk, een fotoreportage op de muur en de ‘liggende Eiffeltoren’ (dit is een brug). Daarnaast was het ook een hele ervaring om door Hanoi heen te fietsen met het drukke en chaotische verkeer. Hierna ben ik naar het hostel gegaan en lekker op tijd gaan slapen aangezien ik erg moe was. Na een goede nachtrust stond Sapa op het programma. Ik vertrok vroeg in de ochtend en eenmaal aangekomen in Sapa begon ik met de trekking. De gids was een vrouw die in een van de dorpen woont en ook haar huis aan mij liet zien. Ze had een kindje van 5 maanden die ze op haar rug meedroeg tijdens de trekking. Ze vertelde me veel over de omgeving en over haar leven. Doordat het erg veel geregend had was het erg glad en dus erg vermoeiend om te lopen. Na ongeveer 3 uur gelopen te hebben kwamen we aan in het huis van haar zus waar ik die avond zou verblijven. Hier kwamen ook nog 5 andere die ook hier zouden verblijven. We kookte en aten met z’n allen en gingen vroeg slapen om een beetje fit te zijn voor de volgende dag. In de ochtend stond er een heerlijk ontbijtje voor ons klaar en begonnen we de tocht. We liepen voor ongeveer 6 uur door de prachtige omgeving met de rijstvelden. Na deze mooie tocht was er tijd om even te douchen en gingen we weer terug naar Hanoi. Op dit moment zit ik moe maar voldaan nog even dit stukje te schrijven en verheug ik me op morgen. Morgen vertrek ik namelijk naar Bai tu long bay. Dit werd mij aangeraden om te doen door het Amerikaanse meisje. Het is in hetzelfde gebied als Halong Bay maar is minder toeristisch. Daarnaast heb ik ook nog eens een upgrade gekregen naar een luxere boot dus heb ik weer eens veel geluk! Mijn excuses voor de lengte van dit verhaal hopelijk hebben jullie ergens de tijd om het te lezen.:) De foto's volgen nog een andere keer.

  • 25 Augustus 2018 - 11:38

    Ellen:

    wow wat een hoop ervaringen!! ga je allemaal nooit vergeten!!!

  • 20 September 2018 - 17:43

    Opa Oss:

    Leuk Elvira dat dit tegenwoordig op zo'n leuke en snelle manier kan. Kost je denk ik wel veel tijd om het allemaal op te schrijven. Maar het is meteen een mooi dagboek voor later.

    Geniet van je reis en studie en tot ziens.

    Opa Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Elvira

Actief sinds 20 Juli 2018
Verslag gelezen: 1374
Totaal aantal bezoekers 4485

Voorgaande reizen:

08 Juli 2018 - 01 Januari 2019

Amerika - Azië

Landen bezocht: