Thailand + Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Elvira Hertog - WaarBenJij.nu Thailand + Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Elvira Hertog - WaarBenJij.nu

Thailand + Laos

Blijf op de hoogte en volg Elvira

04 Augustus 2018 | Laos, Luang Prabang

De vorige keer toen ik dit stukje schreef moest ik nog wat wennen aan het reizen en backpacken. Ondertussen ben ik helemaal gewend en gaat alles zijn gangetje. In Chiang Mai zat ik in een super hostel. Ik heb hier vooral tempels bekeken en door de oude stad gelopen. Chiang Mai is een stuk rustiger en chiller dan Bangkok. Hier was ik na de hectische dagen in Bangkok ook wel even aan toe. Na mijn eerste dag in Chiang Mai ben ik op een trekking gegaan. Wat een ervaring was dit zeg. Twee dagen even weg van de bewoonde wereld en de jungle in. Het was echt helemaal back to basics maar ik vond het geweldig. De wandelingen door de jungle waren adembenemend mooi. Wel was het over super glad en zat alles op een gegeven moment onder de modder. Alle insecten in de jungle zijn ongveer 10x zo groot als de insecten in Nederland. Het is prachtige onaangestaste natuur waarvan ik ontzettend kon genieten. We sliepen op bamboe met een dekentje eroverheen en er was niet echt stromend water. Er was een douche met een klein straaltje koud water maar dat was het dan ook. Gelukkig hadden we allemaal genoeg water bij ons en wat het prima te doen. We hebben zelf gekookt en er stond zelfs een koelbox met wat biertjes erin. Na wat biertjes gedronken te hebben was het enigzins mogelijk om op het bamboe te slapen. De volgende dag hebben we weer een heel stuk door de jungle gelopen en hebben we ook gezwommen bij een waterval. We sloten de dag af met bamboe raften wat een erg leuke ervaring was. Het waren twee vermoeiende maar super gave dagen. Ik kwam terug op zondag en ben die avond nog naar de bekende sunday night market van Chiang Mai geweest. Dit was het zeker waard maar wel een ontzettende switch van de jungle naar een drukke market. De dag daarna heb ik nog wat rondgelopen in Chiang Mai en even mijn kleren van de trekking gewassen. Verder was ik nog erg moe van de trekking dus heb ik niet zoveel bijzonders gedaan. De volgende dag ben ik vertrokken naar Chiang Rai. Hier ben ik met de lokale bus naar de white temple vertrokken. De bus was al een leuke ervaring opzich van de vele decoratie op het dashboard tot het vrouwtje dat de hele busreis mee gaat om ervoor te zorgen dat mensen betalen. The white temple was super mooi maar door een random staff meeting konden we er niet in en alleen aan de voorkant en zijkant wat dingen bekijken. Na een nachtje in Chiang Rai te zijn geweest was het tijd om naar Laos te vertrekken. Ik ging met de lokale bus naar Chiang Kong wat aan de grens ligt. Vervolgens met een TukTuk naar de Shuttle bus die ons over de grens bracht. Hier moesten we ontzettend veel papieren invullen en alles drie keer opschrijven om het visum van Laos te krijgen. Ik sliep deze nacht in Huay Xai. Hier is eigenlijk niet zoveel te doen dus besloot ik maar om een biertje te doen bij de rivier. Hier kwam ik echter wat Chinezen tegen die me uitnodigden om met hun te gaan eten. Op de echte Chinese manier hadden we een soort van Aziatische Tapas waarbij er van alles besteld werd en iedereen van alles wat at. Dit was een super grappige ervaring vooral omdat ze geen Engels spraken en dus alle gesprekken via spraakberichten in Google Translate gingen. Na dit erge leuke diner besloot ik terug te gaan naar mijn hostel waar ik nog een paar biertjes dronk en lekker ging slapen. De twee dagen daarna was ik op de Slow Boat naar Luang Prabang. Zoals de naam al zegt is de Slow Boat een boot die echt erg traag gaat maar wel door super mooie natuur bij de Mekong rivier vaart. De locals op de boot gooide al hun afval zonder erbij na te denken in het water. Dit verklaarde de vele plastic in de rivier. Onvoorstelbaar eigenlijk dat er zo hard aan wordt gewerkt om al het afval uit de zee te halen terwijl mensen hier nog alles zomaar in de rivier gooien. We sliepen in een klein dorpje aan de rivier waar verder niet echt iets te beleven was. De volgende dag werden er vooral veel spelletjes gespeeld op de boot wat zorgde voor een goede sfeer. Aangekomen in Luang Prabang ben ik wat gaan eten en heb ik wat drankjes gedaan met een groepje Nederlanders. Vandaag was mijn eerste hele dag in Luang Prabang en ben ik met een Duits meisje naar de watervallen geweest en naar de nightmarket. De watervallen waren super mooi en we hebben daar ook nog gezwommen. We zijn helemaal naar boven gelopen waar we hele stukken door het water moesten lopen en zelfs een deel van de trappen naar beneden in de waterval lagen. Morgen om 5 uur in de ochtend gaan we naar het ritueel kijken waarbij de monniken de stad lopen en mensen offers geven. Al met al heb ik dus super dagen gehad en heb ik het erg naar mijn zin!

  • 04 Augustus 2018 - 22:47

    James:

    Haaaiii Elvi,

    Super leuk om je blog te lezen! Ik ben blij dat je enorm van je reis aan het genieten bent. Mogen jullie ook meedoen met een aantal rituelen van de monniken?

    Liefs,

    James

  • 05 Augustus 2018 - 07:54

    Ellen:

    Leuk om te lezen Elvira en Thailand is heel herkenbaar, wel jammer van de witte tempel want dat is ook erg mooi, vooral de symboliek .
    Mega interessante ervaring zo allemaal en ook dat je met Chinezen gaat eten, stoer hoor!
    Heel veel plezier nog !

    groetjes Ellen

  • 05 Augustus 2018 - 13:58

    Mama:

    Hoi elvira,
    Leuk jouw verhalen en ja, eten met chinezen is sowieso heerlijk en gezellig. Je zult wel niet precies weten wat je gegeten hebt maar wat maakt het uit!
    Ook je foto’s: wat een geweldige natuur!
    In Nederland wordt verder geploftmaar eind van de week beloven ze dn toch echt regen...
    Wellicht kunnen we van de week nog ergens skypen.
    Dikke kus, mama

  • 05 Augustus 2018 - 15:00

    Hanneke:

    Super leuk om te lezen Elvira, wij zijn op dit moment ook een maand in Thailand op rondreis. Zoveel ervaringen en indrukken

  • 06 Augustus 2018 - 09:01

    Koen En Vicky:

    Ha die wereldreizigster,
    Wat leuk om jouw verhalen te lezen na terugkomst uit Bangkok, gisteren. En wat een blik (en blijk) van herkenning! Yep, ook onze bagage was kwijt toen we in BKK landden, yep, ook wij hebben die fietstocht gemaakt en in Chinatown gegeten, in Chiang Mai een trekking gemaakt en daar (verse, dat dan weer wel) insecten gegeten (wespen!) en naar alle markten geweest (behalve de Night market) en hebben flink rondgetrokken in het noorden (Dao Chiang, Mae Salong) en hebben ons in Chinag Khong verbaasd over het feit dat dit plaatsje kennelijk alleen kan bestaan doordat het de poort naar Luang Prabang is met de slow boat. Maar daar houdt het dan ook mee op, we zijn super benieuwd naar je ervaringen met Laos (lijkt ons een fascinerend land waarvan je weinig hoort). Dank je wel dat we zo mee met je kunnen reizen, we kijken uit naar je verdere avonturen. Hartelijke groet 'van over de schutting' en zorg goed voor je zelf!

  • 13 Augustus 2018 - 14:21

    C. Den Hertog:

    Lieve Elvira,
    Je Verslag zojuist gelezen.
    Wat doe jij enorm veel!
    Waar haal je al die energie vandaan?
    Lijk je soms zo veel op je vader?
    Nog heel veel plezier, en doe een beetje voorzichtig!
    Heel veel liefs van Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Elvira

Actief sinds 20 Juli 2018
Verslag gelezen: 967
Totaal aantal bezoekers 4486

Voorgaande reizen:

08 Juli 2018 - 01 Januari 2019

Amerika - Azië

Landen bezocht: